سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صنعت

فیدر میکسر دامداری دستگاهی است که به کمک آن علوفه های دام در اندازه های معین خرد می شوند و با مواد و مکمل های افزودنی به طور یکنواخت میکس می شود.

در برخی موارد این کارها به صورت دستی صورت می گیرد که کاری بسیار سخت و زمان بر است و باعث می شود که راندمان تولید شیر و گوشت در دامداری کاهش پیدا کند و در نتیجه قیمت تمام شده شیر و گوشت افزایش پیدا کند.

منظم نبودن برنامه غذایی دام ها به دلیل سرعت کم تولید غذای دام به روش دستی روی کیفیت شیر و گوشت تولیدی تاثیرگذار است . همچنین در این روش بروز بیماری های دامی مانند بیماری های گوارشی ,عفونی و غیره افزایش پیدا می کند.استفاده بیش تر از نیروی انسانی و کم بودن نیروهای ماهر نیز از دیگر مشکلات تهیه غدای دام به روش دستی است.

به همین دلیل دامداران در تلاش هستند که در دامداری خود از دستگاه فیدر میکسر دامداری استفاده کنند.استفاده از دستگاه های فیدر میکسر در دامداری ها سرعت کار بسیار افزایش پیدا می کند.

فیدر میکسرها در انواع مختلف تولید می شوند. برخی از این فیدرها به صورت ثابت هستند و برخی دیگر به صورت متحرک هستند. فیدرهای متحرک خوشان در دونوع پشت تراکتوری و خودکشش تولید می شوند.

در دامداری های که بزرگ هستند و امکان این را دارند که تراکتور در آن ها به راحتی دور بزند از فیدرمیکسرهای متحرک استفاده می شود. از مزایای این فیدر میکسرها این است که در مکان های مختلف می توان غذای دام را تهیه کرد.

اما در دامداری هایی که با محدودیت فضا مواجه هستند از فیدرمیکسرهای ثابت استفاده می شود. این فیدر میکسرهای را در مکانی مناسب نصب. این مکان بهتر است مسقف باشد و در انبار علوفه و یا نزدیک به آن باشد.

انواع فیدر میکسرها براساس روش مخلوط کردن خوراک دام ها :

- فیدر میکسر عمودی : این فیدرها یک مخزن عمودی دارند که به طور معمول یک اوگر مرکزی دارند. قدرت گردش و توان حرکت اوگر از گیربکس تامین می شود. از این فیدرها برای مخلوط کردن علوفه های خشک و دیگر مواد خوارکی بسیار مناسب هستند. دقت برش علوفه ها در این نوع فیدر بسیار بالا است و کارایی سیستم توزیع فیدر میکسر عمودی نسبت به فیدرافقی بسیار بالاتر است.

- فیدر میکسر افقی : در این فیدرها اوگرها حدود 1تا4 عدد است. در این فیدرها زمان برش و مخلوط کردن خوراک به چرخش اوگرها بستگی دارد با چرخش این اوگرها زمان مخلوط کردن خوراک کاهش پیدا می کند.

- فیدر میکسر زنجیره ای و پارویی : برای شروع کار با این فیدرها باید قبل مخلوط کردن خوراک باید علوفه ها را از قبل خرد شده داخل دستگاه بریزیم.

- فیدر میکسر غلتکی : در این فیدرها نیز مانند فیدرهای پارویی باید علوفه ها را خرد کرد.