سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صنعت

دستگاه بوجاری با داشتن انواع سرند در اندازه های مختلف و هم چنین باد فن در چند مرحله موجب می شود که ناخالصی های محصول گرفته شود.

روش کار دستگاه بوجاری به این گونه است که در بخش اول باد توسط فن ها دمیده می شود و بسیاری از اضافات محصول را می گیرد . سپس در چند مرحله محصول توسط سرندهای مختلف الک می شود. در این مراحل موارد اضافی مثل خس و خاشاک , علف های هرز ,برگ و ساقه الک می شوند.

دستگاه های بوجاری در کشاورزی بسیار پرکاربرد هستند. در گذشته بوجاری به صورت دستی انجام می شده به این صورت که توسط چنگالی محصولات کشاورزی در هوا پخش می شده و باد باعث می شده که ضایعات سبک مانند پوست کندم و جو از محصول اصلی جدا بشوند.

امروزه دستگاه بوجاری مکانیزه با کارایی بسیار بیشتر نسبت به روش دستی این کار را انجام می دهند. دستگاه های بوجاری با توجه به نوع محصول و ضایعات آن در انواع مختلف تولید و طراحی می شوند اما در نهایت هدف نهایی همه ی این دستگاه ها جدا کردن خالصی از ناخالصی ها است.

دستگاه بوجاری در قسمت های مختلف کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد که ما در این جا به تعدادی از آن ها  که بسیار پرکاربرد می باشند اشاره می کنیم:

  • دستگاه بوجاری غلات
  • دستگاه بوجاری تخمه
  • دستگاه بوجاری کنجد
  • دستگاه بوجاری گندم

انواع دستگاه بوجاری از لحاظ اندازه

- دستگاه بوجاری بزرگ : دستگاه های بوجاری بزرگ را به طور معمول در کارخانه ها و شرکت های بزرگ بوجاری می بینیم و مورد استفاده قرار می گیرند.

- دستگاه بوجاری کوچک : دستگاه بوجاری خشکبار اندازه ای نسبتا کوچک دارند و به همین دلیل استفاده از آن ها در محل هایی مانند خانه و زیرزمین و فضاهایی محدود امکان پذیر است.