سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صنعت

دستگاه بوجاری یا الک های بزرگ صنعتی با تکان دادن مواد ناخالصی های آن را می زداید. از این دستگاه ها برای پاک کردن یا یکدست حبوبات در کارخانه های تولید مواد غذایی استفاده می شود.

در گذشته عمل بوجاری کردن به صورت دستی هم انجام می شده اما امروزه استفاده از دستگاه های صنعتی بوجاری سرعت کار را بسیار بالا برده و همچنین نیاز به نیروی انسانی را کاهش داده است. دستگاه بوجاری دستگاهی پرکاربرد در خط تولید است که با دو سیستم باد و یا با استفاده از موتور ویبره عمل می کند.

در سیستم بادی حبوبات از بالا در داخل مخزن ریخته می شود بعد وارد سیتم باد می شوند و باد ضایعات حبوبات را پاک می کند و هم چنین به طور همزمان حبوبات براساس اندازه نیز از هم جدا می شوند و از خروجی های جداگانه خارج می شوند.

در سیستم موتور ویبره نیزعمل بوجاری کردن توسط لرزش هایی توسط موتور ویبره ایجاد می شود انجام می گیرد.

دستگاه بوجاری به طور کلی از پنج بخش تشکیل شده است که عبارت اند از :

شاسی دستگاه : وزن کلی قسمت های مختلف دستگاه بر روی این قسمت سوار می شود.

مخزن : مواد در این مخزن ها ریخته می شود و از دریچه ای که میزان خروجی را می توان تنظیم کرد خارج می شوند تا مواد به اندازه کافی و یکدست وارد واحد ها می شود.

واحدهای غربالی : واحدهای غربالی شامل بازوهای لنگ و دو واحد غربال که خلاف جهت هم لرزش می کنند هستند. کف این واحدها چیزی مانند سینی وجود دارد که مواد روی آن ها قرار می گیرد.

محفظه باد: در این محفظه میزان باد با توجه به میزان ناخالصی ها تعیین می شود.

استوانه های حفره دار: این استوانه ها حفره های یک اندازه ای دارند که برای جدا کردن حبوبات و غلات یک اندازه استفاده می شوند. تفکیک دانه ها بر اساس اندازه در این استوانه های حفره دار انجام می شود.

استفاده از دستگاه های بوجاری مزایای زیادی دارد که ما در این جا به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم:

  •  کاهش هزینه های تولید و افزایش راندمان کار
  •  افزایش سرعت و دقت در تفکیک و بسته بندی حبوبات و غلات
  •  افزایش کیفیت محصولات با جداسازی براساس اندازه