سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صنعت

بوجاری به کاری گفته می شود که طی آن مواد مختلف را غربال می کنند و مواد زاید آن را جداسازی می کنند. بوجاری کردن از گذشته ها در مزارع مرسوم بوده و به صورت دستی صورت می گرفته اما امروزه بوجاری در کارخانه ها توسط دستگاه های بوجاری صورت می گیرد.

یکی از پرکاربردترین دستگاه های کارخانجات مواد غذایی دستگاه های بوجاری هستند. دستگاه بوجاری گندم یکی از این دستگاه های پر کاربرد می باشد که کمک زیادی در غربال کردن گندم بعد از برداشت می کند.

استفاده از دستگاه بوجاری صنعتی گندم باعث می شود که هم سرعت کار افزایش پیدا کند و هم کیفیت محصول نهایی افزایش پیدا کند. این دستگاه ابتدا کاه و پوسته های سبک را از دانه های گندم جدا می کند سپس خاک و ناخالصی ها را جداسازی می کند و در نهایت گندمی تمیز و بدون ناخالصی از دستگاه خارج می شود.

علاوه بر این ها این دستگاه استفاده از نیروهای انسانی را به حداقل می رساند. این ویژگی ها باعث می شود که به طور کلی راندمان تولید افزایش پیدا کند و به تبع آن نیز سود نهایی هم افزایش یابد.

دستگاه های بوجاری در انواع مختلف تولید می شوند که هرکدام از آن ها با توجه به محصولی که می خواهند غربال کنند طراحی می شوند و تفاوت هایی در آن ها ایجاد می شود. علاوه بر دستگاه بوجاری صنعتی گندم انواع دیگری از دستگاه های بوجاری مانند دستگاه بوجاری تخمه, دستگاه بوجاری کنجد, دستگاه بوجاری غلات و غیره نیز در بازار موجودند.

به طور کلی برای کار با دستگاه بوجاری حبوبات ابتدا باید دانه ها را با کمک دستگاه های بالابر به دستگاه بریزیم. دانه ها توسط توزین های موجود در بالای دستگاه وارد دستگاه بوجاری می شوند. در مراحل ابتدایی سنگ ها وخاشاک به کمک لرزشی که توسط ویبراتوردستگاه ایجاد می شود از دانه ها جدا می شوند. سپس حبوبات را به کمک غلتک های دستگاه از لحاظ اندازه از هم جدا می کند. در این مورد با توجه به نوع دانه می توان حساسیت دستگاه را کم و زیاد کرد. در نهایت حبوبات غربال شده با قرار گرفتن روی غلتک های مخصوص و لرزش پولیش می شوند. بیشتر دستگاه های بوجاری صنعتی به سیستم بسته بندی هم مجهز هستند و اقدام به بسته بندی حبوبات در وزن های و اندازه های مختلف می کنند.

مزایای استفاده از دستگاه بوجاری که موجب افزایش راندمان تولید می شود عبارتند از :

  • دستگاه های بوجاری دانه ها را غربال می کنند و مواد زاید و خس و خاشاک آن ها را جدا می کنند.
  • دستگاه های بوجاری توانایی دسته بندی دانه ها براساس اندازه ی آن ها را نیز دارند.
  • دستگاه های بوجاری دانه ها را پولیش می کنند و برق می اندازند و برای بسته بندی آماده می کنند.
  • دستگاه های بوجاری هنگام بوجاری کردن می توانند از مواد ضدعفونی کننده بذر نیز استفاده کنند.
  • دستگاه های بوجاری امکان بسته بندی دانه ها در درجه های های مختلف با توجه به وزن و اندازه دانه ها را فراهم می کند. که این کار در قیمت محصول نهایی تاثیر زیادی دارد.
  • دستگاه های بوجاری ضریب خطای بسیار کم تری نسبت به بوجاری دستی دارند.