صنعت

فیدرها دستگاه هایی هستند که کار باردهی و تغذیه دستگاه های سنگ شکن و غیره را انجام می دهند. وجود این دستگاه ها درسرعت کار بسیار موثر هستند و در برخی موارد بدون وجود آن ها تولید امکان پذیر نمی باشد.

در صنایع معدنی با سنگ هایی برخورد داریم که بسیار بزرگ هستند. این سنگ های بزرگ برای این که به دستگاه های آسیاب سپرده شوند نیاز دارند که خرد شوند. این کار توسط دستگاه های فیدر سنگ شکن انجام می گیرد.

دستگاه های فیدر سنگ شکن انواع مختلفی دارند که طرز کار در همه ی آن ها یکسان است اما مکانیزم انتقال نیرو در این دستگاه با هم دیگر متفاوت اند.

از انواع دستگاه های سنگ شکن می توان به چند نمونه زیر اشاره کرد:

  • فیدر شاتونی : از این نوع فیدر برای انتقال سنگ های بسیار بزرگ که از دل کوه استخراج می کنند استفاده می کنند. علاوه بر این ها برای انتقال مصالح پر حجم و مرطوب نیز کاربرد دارند. فیدر شاتونی یک سینی دارد که قابلیت تنظیم حرکات رفت و برگشت را دارد که مصالح را برای مراحل بعدی آماده می کند. به دلیل وجود این ویژگی ها به این فیدرها رفت و برگشتی نیز می گویند. از دیگر مزایای این فیدرها به نصب آسان , کنترل بار ورودی, کارکرد مطمئن, تعمیر و نگهداری آسان می توان اشاره کرد.
  • فیدر زنجیری : از این فیدر برای حمل سنگ های بزرگ استفاده می کنند زیرا با ساختمان ویژه ای که دارد از شکستن سنگ ها جلوگیری می کند. فیدرهای زنجیری بسیار مقاوم ومستحکم هستند. از مزایای فیدرهای زنجیری می توان به کفشک های ضد سایش , قدرت و ظرفیت بالا, باردهی یکنواخت و عدم توقف زیر بار اشاره کرد.
  • فیدر گریزلی : این فیدرها بار را به صورت یکنواخت به فک و یا سرند هدایت می کند. فیدر گریزلی دارای بدنه ای لرزشی و بزرگ هستند که چهار موتور لرزاننده دارند. فیدر گریزلی با جلوگیری از ورود گرد و خاک به داخل سنگ شکن موجب افزایش عمر سنگ شکن می شوند و فشارهای اضافی را از فک ها سنگ شکن برمی دارند.
  • فیدر لرزشی : از این نوع فیدرها برای مراحل اولیه شکستن سنگ ها استفاده می کنند. کار غربال و خرد کردن سنگ ها توسط این فیدرها انجام می گیرد. فیدرهای لرزشی به دلیل داشتن یاتاقان های خاص می توانند شرایط سخت و کار طولانی را تحمل کنند. این نوع فیدر دارای محور ارتعاشی خارج از مرکز است که موجب می شود حرکات فیدر ریز و به طور یکنواخت باشد.
  • فیدر سیلودار: این نوع فیدرها در ابتدای خودشاندارای سیلوی بزرگی دارند و مواد معدنی که می خواهند خرد شوند داخل این سیلوها قرار می گیرند. سپس مواد از داخل این سیلوها به دستگاه سنگ شکن منتقل می شوند.